STRATEGY FOR IMPROVING THE QUALITY OF GRADUATES

  • Afif Alfiyanto Alfiyanto
  • Selvia Assoburu Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Maryance Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Samuel Urath Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Saumlaki
  • Muhammad Ghazali Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
Keywords: Strategy, Quality, Graduates

Abstract

The purpose of this study is to identify strategic planning's role in raising graduation quality as well as supportive and impeding elements. The principal of the school serves as the major informant source for this qualitative study, with the perspectives of students and instructors serving as supporting informants. The data was gathered via observation, interviews, and documentation. Data reduction, data presentation, and conclusion are three of the data analysis approaches employed together. According to the study's findings, SMAN 1 Semende Darat Laut has been doing a good job of strategically preparing to raise the quality of its graduates. This is apparent from the strategic planning completed, including a boost in teacher proficiency, new educational initiatives, enhanced facilities and infrastructure, and extracurricular growth. The desire to encourage ongoing education, excellent leadership between leaders and subordinates, and all instructors having college degrees are supportive elements. The lack of resources, infrastructure, and time for extracurricular activities, in contrast, are the issues that prevent students from graduating.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisah, H. (2022). STRATEGI PENINGKATAN MUTU LULUSAN SISWA MELALUI PROGRAM INOVASI SKILL (Studi Kasus di MAN 1 Kabupaten Malang). PROGRAM MAGISTER MANAJEMAN PENDIDIKAN ISLAM PASCASARJANA UNIVERSITAS ISLAM NEGERI MAULANA MALIK IBRAHIM MALANG.
Annur, S. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan. Noer Fikri.
Arianti. (2019). PERANAN GURU DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA. DIDAKTIKA : Jurnal Kependidikan. https://doi.org/10.30863/didaktika.v12i2.181
Arif, M. (2013). MANAJEMEN MADRASAH DALAM UPAYA PENINGKATAN MUTU PENDIDIKAN ISLAM. Epistemé: Jurnal Pengembangan Ilmu Keislaman. https://doi.org/10.21274/epis.2013.8.2.415-438
Astuty, W., Hendriani, S., & Marsidin, S. (2021). Principal’s Strategy in Improving the Quality of Graduates at SMA Negeri 1 Batusangkar. Al-Fikrah: Jurnal Manajemen Pendidikan. https://doi.org/10.31958/jaf.v9i2.4089
Az’zis Sanjani. (2018). Perbedaan Minat Melanjutkan Perguruan Tinggi Antara Siswa SMA dan SMK Prayatna Medan. Tidak Di Terbitkan.
Bararah, I. (2020). Pengelolaan Sarana dan Prasarana Pendidikan dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Mudarrisuna.
Diana Devi, A. (2021). Analisis Mutu dan Kualitas Input-Proses-Output Pendidikan di MAN 1 Tulang Bawang Barat. AL-FAHIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam. https://doi.org/10.54396/alfahim.v3i1.115
Febriyenti, D., Jamilus, Elvita, Y., Martavia, W., & Asmendri. (2022). Manajemen Kurikulum dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di MTsN 6 Tanah Datar. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam.
Fery Irianto Setyo Wibowo, F. (2023). Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan Islam. Jurnal Ilmiah Pendidikan Kebudayaan Dan Agama, 1(1), 32–26. https://doi.org/10.59024/jipa.v1i1.88
Hadi, S. (2020). Model Pengembangan Mutu Di Lembaga Pendidikan. PENSA : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial.
Hardani, Andriani, H., Ustiawaty, J., Utami, E. F., Istiqomah, R. R., Fardani, R. A. F., Sukmana, D. J., & Auliya, N. H. (2020). Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. In Pustaka Ilmu (Issue March). Pustaka Ilmu.
Hindun, H. (Hindun). (2015). Perencanaan Strategis Dan Prilaku Manajerial Lembaga-lembaga Pendidikan. Al-Fikrah: Jurnal Kependidikan Islam IAIN Sulthan Thaha Saifuddin.
Ikram, A. (2019). KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DAN KINERJA GURU DALAM MENINGKATKAN MUTU SEKOLAH. Jurnal Administrasi Pendidikan. https://doi.org/10.17509/jap.v26i2.21340
Ilham, I. (2021). Kebijakan Kepala Sekolah untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Sekolah Dasar. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan). https://doi.org/10.54371/ainj.v2i3.70
Indah, H. U., & Uswatun, H. (2013). Kompetensi Profesional Guru Dalam Penerapan Pembelajaran di SD Negeri Maguwoharjo 1 Yogyakarta. Didaktika.
Inriyani, Y., Wahjoedi, & Sudarmiatin. (2020). Peran Kegiatan Ekstrakurikuler Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Ips. PENGARUH PENGGUNAAN PASTA LABU KUNING (Cucurbita Moschata) UNTUK SUBSTITUSI TEPUNG TERIGU DENGAN PENAMBAHAN TEPUNG ANGKAK DALAM PEMBUATAN MIE KERING.
Jaya, Y. H. (2013). Menyusun Startegi Berbuah Kinerja Pendidik Efektif. Perdana Publishing.
Kusnan, K. (2018). Analisis Outcome Pendidikan: Kontribusi Lulusan Program Studi PAI Pada Madrasah dan Sekolah Menengah di Kota Manado. Jurnal Ilmiah Iqra’. https://doi.org/10.30984/jii.v9i1.600
Maryance, Guntur, M., Andrias, Hayati, Z., & Alfiyanto, A. (2022). Penerapan Metode Demonstrasi dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Anak Terhadap Pelajaran PAI di Kelurahan 12 Ulu Palembang. Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 26–29. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/4227
Marzuki, M., & Irawati, I. (2018). Pelayanan Kepala Sekolah terhadap Tenaga Pendidik di Sekolah Dasar Negeri 01 Benteng Hulu Kecamatan Mempura Kabupaten Siak. Indonesian Journal of Islamic Educational Management. https://doi.org/10.24014/ijiem.v1i2.6650
Maujud, F. (2018). Implementasi Fungsi-Fungsi Manajemen dalam Lembaga Pendidikan Islam (Studi Kasus Pengelolaan Madrasah Ibtidaiyah Islahul Muta’allim Pagutan). JURNAL PENELITIAN KEISLAMAN. https://doi.org/10.20414/jpk.v14i1.490
Mukarromah, S., Rosyidah, A., & Musthofiyah, D. N. (2021). Manajemen Pembelajaran dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Madrasah. Ar-Rosikhun: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam. https://doi.org/10.18860/rosikhun.v1i1.13889
Mukhtar. (2015). Strategi kepala sekolah dalam meningkatkan Kinerja Guru di SMPN Kecamatan Masjid Raya Kab. Aceh Besar. Urnal Magister Administrasi Pendidikan, 3(3), 103–117. https://www.neliti.com/publications/93917/strategi-kepala-sekolah-dalam-meningkatkan-kinerja-guru-pada-smp-negeri-di-kecam
Muliadi. (2021). Kreativitas Guru Pendidikan Jasmani dalam Memodifikasi Sarana dan Prasarana Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai.
Mulyadi, T., Pranawukir, I., Sovianti, R., Fadil Mediwinata, A., Afif Alfiyanto, & Hidayati, F. (2022). Pelaksanaan Pemeliharaan Sarana dan Prasarana Pendidikan pada Madrasah Ibtidaiyah. At-Tafkir, 15(1), 98–117. https://doi.org/10.32505/at.v15i1.4357
Muzakar, M. (2014). KINERJA KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN MUTU LULUSAN PADA MADRASAH TSANAWIYAH NEGERI MEUREUBO. Jurnal Ilmiah Islam Futura. https://doi.org/10.22373/jiif.v14i1.83
Novauli, F. (2021). KOMPETENSI GURU DALAM PENINGKATAN PRESTASI BELAJAR PADA SMP NEGERI DALAM KOTA BANDA ACEH Feralys. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia.
Novita, L. (2017). Indikator Mutu Sekolah Menurut Perspektif Orangtua Siswa Di Smp Negeri 2 Bantul. Spektrum Analisis Kebijakan Pendidikan, 6(2), 184–193. https://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/sakp/article/view/8838
Purbaningrum, A. (2019). Peningkatan Mutu Sekolah Melalui Total Quality Management (TQM). Seminar Nasional Pendidikan Dan Call for Papers (SNDIK) I 2019.
Rohfitta, N. (2022). PENGARUH MUTU PELAYANAN ADMINISTRASI TERHADAP KEPUASAN PESERTA DIDIK KELAS XI DI MADRASAH ALIYAH NEGERI 1 PRINGSEWU. FAKULTAS TARBIYAH DAN KEGURUAN UNIVERSITAS ISLAM NEGERI RADEN INTAN LAMPUNG.
Sagala, S. (2013). Manajemen Strategik dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Alfabeta.
Sayuti, F. (2017). Peran Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Islam. FIKROTUNA, 3(1). https://doi.org/10.32806/jf.v3i1.2714
Siswopranoto, M. F. (2022). Standar Mutu Pendidikan. Al-Idaroh: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan Islam. https://doi.org/10.54437/alidaroh.v6i1.372
Suranto, D. I., Annur, S., Ibrahim, & Alfiyanto, A. (2022). Pentingnya Manajemen Sarana Dan Prasarana Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Kiprah Pendidikan, 1(2), 59–66. https://doi.org/10.33578/kpd.v1i2.26
Tiara, K., Nurhaeni, T., & Faradisa, Y. (2017). PENERAPAN GO+ BERBASIS WEB UNTUK MENINGKATKAN MUTU PELAYANAN LEMBAGA KEUANGAN MAHASISIWA. Technomedia Journal. https://doi.org/10.33050/tmj.v1i2.15
Tien, Y. (2015). Manajemen peningkatan mutu lulusan. Manajer Pendidikan.
Umar, M., & Ismail, F. (2018). Peningkatan Mutu Lembaga Pendidikan Islam (Tinjauan Konsep Mutu Edward Deming dan Joseph Juran). Jurnal Ilmiah Iqra’, 11(2). https://doi.org/10.30984/jii.v11i2.581
Yulasri, R. E. (2018). KONSEP PENDIDIKAN SEBAGAI SUATU SISTEM DAN KOMPONEN SISTEM PENDIDIKAN. Fakultas Ilmu Pendidikan-UNP.
Published
2022-08-23
How to Cite
Afif Alfiyanto, Selvia Assoburu, Maryance, Samuel Urath, & Muhammad Ghazali. (2022). STRATEGY FOR IMPROVING THE QUALITY OF GRADUATES. Jurnal Konseling Pendidikan Islam, 3(2), 461-469. https://doi.org/10.32806/jkpi.v3i2.347