DIGITAL LITERACY IN THEMATIC LEARNING OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS WITH THE ASSISTANCE OF FLIPBOOK MEDIA
Abstract
This study aims to analyze digital literacy in thematic learning of elementary school students with the help of Flipbook media. To obtain data about digital literacy of elementary school students using questionnaires, observation sheets and in-depth interviews. Questionnaires were given to 23 grade VI elementary school students at SDN Trawas 1 who had operated flipbook media. For the validity and validity of the data conducted intensive interviews with students. Data analysis by reducing data in questionnaire tables, observation sheets and interviews. Then present it in narrative form to draw conclusions. The results of this study indicate that students' digital literacy in Thematic learning with the help of flipbook media is in the high category. Therefore thematic learning assisted by flipbook media needs to be developed and implemented so that elementary school students' digital literacy increases.
Downloads
References
Fatmawati, F., Yusrizal, Y., & Hasibuan, A. M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa. ESJ (Elementary School Journal), 11(2), 134–143.
Fernandes, R. (2019). Relevansi Kurikulum 2013 dengan Kebutuhan Peserta Didik di Era Revolusi 4.0. Journal of Sociology Research and Education, 6(2), 70– 80.
Hardiansyah, D. (2016). Pengembangan Media Flash Flipbook dalam Pembelajaran Perakitan Komputer untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X TKJ SMK Negeri 7 Surabaya. It-Edu, 1(02), 5–11.
Harahap, E. (2021). Pengaruh Pendekatan Contextual Teaching And Learning Berbantuan Media Tiga Dimensi Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Tematik. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 3(3), 829-835. doi:https://doi.org/10.34007/jehss.v3i3.434
Harahap, T., Husein, R., & Suroyo, S. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning Terhadap Hasil Belajar Tematik Ditinjau Dari Berpikir Kritis. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 3(3), 972-978. doi:https://doi.org/10.34007/jehss.v3i3.462
Hasanah, S. N., Effendi, M. M., & Putri, O. R. U. (2020). Pengembangan Space Geometry Flipbook Audio Visual Berbasis Literacy Digital Untuk Siswa Smp. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Tematik, 9(3), 506.
Hasibuan, A. M., Fatmawati, F., Pulungan, S. A., Wanhar, F. A., & Yusrizal, Y. (2021). Meningkatkan Minat Belajar Tematik Siswa dengan Menggunakan Metode Snowball Throwing pada Siswa Kelas VI SD Swasta PAB 15 Klambir Lima. ESJ (Elementary School Journal), 11(2), 197–188.
Komariah, S. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Tematik Siswa SMP Berbasis Android. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Tematik), 4(1), 43.
OECD. (2015). Programme for International Student Assessment Result for PISA 2015. Oecd, 1–8.
Raihanah, A., Putri, O. R. U., & Effendi, M. M. (2020). Literasi Digital dan Pemahaman Konsep Himpunan Siswa SMP Menggunakan Media Pembelajaran GUI Matlab. Jurnal Elemen, 6(1), 13–24.
Rambe, A., Fauzi, K., & Nuriadin, I. (2021). Pengaruh Pembelajaran CTL Dengan Kemampuan Awal Tematik Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa Sekolah Dasar. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 4(1), 203-209. doi:https://doi.org/10.34007/jehss.v4i1.623
Rusli, M., & Antonius, L. (2019). Meningkatkan Kognitif Siswa SMAN I Jambi Melalui Modul Berbasis E-Book Kvisoft Flipbook Maker. Jurnal Sistem Komputer Dan Informatika (JSON), 1(1), 59.
Selvia, Suratman, D., & Hartoyo, A. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Tematik Menggunakan Flipbook Dikaitkan Dengan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(1).
Setyaningsih, R., & Prihantoro, E. (2019). Model Penguatan Literasi Digital Melalui Pemanfaatan e-Learning. ASPIKOM, 3, 1200–1214.
Swara, G. Y., Ambiyar, A., Fadhilah, F., & Syahril, S. (2020). Pengembangan multimedia pembelajaran Tematik sebagai upaya mendukung proses pembelajaran blended learning. 7(2), 105–117.
Utami, F. M. (2020). Pentingnya Pendidikan Karakter Dalam Literasi Digital Tematik. Seminarmat.Ump.Ac.Id (20), 2011–2019.
Willy Arif Indhaka, Eko Supraptono, N.S. (2016). Penerapan Buku Sekolah Elektronik Berbasis Android Dalam Materi Ajar Besaran Dan Satuan. Didaktikum : Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 17(2), 1–8.
Yusrizal, Y., & Fatmawati, F. (2020). Analysis of Teacher Abilities in Implementing Online Learning in Elementary Schools of the North Sumatra PAB Foundation. Jurnal Ilmiah Teunuleh, 1(2), 129–137.
Yusrizal, Y., & Fatmawati, F. (2021). Pelatihan Penggunaan Media Daring sebagai Alternatif Pembelajaran Era Pandemi. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 1(6), 297–301.
Yusrizal, Y., Hajar, I., & Tanjung, S. (2019). Analysis of Elementary School Teachers’ Ability in Using ICT Media and Its Impact on the Interest to Learn of Students in Banda Aceh. Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education (BirLE) Journal, 2(3), 45–57.
Yusrizal, Y., Lubis, B. S., Fatmawati, F., & Muzdalifah, D. (2020). Pengaruh Metode Visit Home dan Pola Bimbingan Orang Tua terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar di Era Pandemi Covid-19. Jurnal Tematik, 10(3), 129–135.
Yusrizal, Y., Safiah, I., & Nurhaidah, N. (2017). Kompetensi Guru Dalam Memanfaatkan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi (Tik) Di Sd Negeri 16 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2), 126–134.